Bekende Ferrari-verzamelaar grijpt naast de LaFerrari Aperta

Bekende Ferrari-verzamelaar grijpt naast de LaFerrari Aperta

De mensen die actief zijn op Instagram zullen hem wellicht wel kennen: de Aziatisch-Amerikaanse Ferrari-verzamelaar David Lee. Onder de naam @ferraricollector_davidlee uploadt hij bijna dagelijks foto’s van zijn auto’s en zijn leven als multimiljonair. Helaas voor meneer Lee kent ook zijn op het oog fantastische leven af en toe minder gelukkige momenten, zo bleek na vervelend nieuws uit Maranello…


Ferrari is exclusief, of pretendeert dat in ieder geval te zijn. Met een productie van rond de 8.000 auto’s op jaarbasis ben je als merk in mijn ogen namelijk niet écht exclusief meer, maar soit. Je moet niet verwachten dat je bij het dichtstbijzijnde verkooppunt even een koffertje met geld op tafel kunt leggen en dan meteen de configurator aan mag slaan. Nee, om een Ferrari nieuw te kunnen kopen moet je connecties hebben bij het merk. Dit begint met een goede ingang bij het voornoemde verkooppunt voor auto’s als de California T en de 488 GTB. Je moet de verkoper bij wijze van spreken thuis op de koffie uit kunnen nodigen, wil je één van die twee modellen nieuw kunnen bestellen. Zijn jullie beste vrienden, dan kun je naar de twaalfcilinders: de GTC4Lusso of de 812 Superfast. Dan ben je er natuurlijk nog niet. Nee, de heilige graal voor Ferrari-eigenaren ligt in Maranello. Heb je dáár eenmaal een goede connectie opgebouwd, dan kun je met de gelimiteerde modellen als de F12tdf en de LaFerrari naar huis. Klinkt vrij straightforward, maar dit hele proces kost vooral veel tijd en moeite. Mensen met veel geld hebben over het algemeen wel wat beters te doen, dus koopt men dikwijls een jong gebruikte Cavallino Rampante.

Zo niet David Lee. De 50-jarige Amerikaan heeft veel geld verdiend door de juwelierszaak van zijn vader uit te breiden naar een enorm warenhuis voor horloges en andere glimmertjes. De waarde van zijn zaak wordt geschat op zo’n 300 miljoen dollar. Met bedragen in die orde van grootte heb je tenminste wat mogelijkheden als het om auto’s gaat! David koos ervoor om een groot deel van zijn geld in zijn Ferrari-verzameling te stoppen. Hij heeft het hele bovenstaande proces doorlopen: hij werd vrienden met autodealer Giacomo Mattioli en deze wees David verder de weg in het worden van beste vrienden met Ferrari. Om de meest geweldige auto’s (o.a. de 275 GTS, 288 GTO, F40, F50, Enzo, F12tdf en de LaFerrari) uit zijn verzameling te bemachtigen heeft Lee ook wat auto’s moeten afnemen die hem minder bevielen: “To buy a limited-edition car, you have to buy a few other cars that you don’t want. I didn’t want to play the game. But there’s no other way to get into the queue.". Het heeft hem geen windeieren gelegd, want eigenlijk al zijn auto’s zijn geweldige investeringsobjecten en stuk voor stuk magistraal om in te rijden.

Je zou zeggen dat zo’n gewaardeerde klant als David Lee bijna gegarandeerd één van de 200 plekjes krijgt voor de LaFerrari Aperta. Schijn bedriegt, want de Italianen hebben hem de deur gewezen. Er wordt niet verteld waarom, maar het gerucht gaat dat de Italianen niet echt blij waren met de Instagram-extravaganza van meneer Lee. Persoonlijk vind ik dit hoogst merkwaardig. Iemand als David Lee zorgt met de vele foto’s en evenementen die hij organiseert juist voor veel aandacht voor de mooiste Ferrari’s. Of je hem nu een patser vindt of niet, hij maakt de auto’s wel toegankelijk voor een breed publiek. Veel verzamelaars stoppen hun auto’s diep weg in een kelder om er vervolgens nooit licht op te laten schijnen. David doet precies het tegenovergestelde hiervan, gebruikt de auto’s waar ze voor bedoeld zijn, maar toch wordt hij afgewezen. Iemand met zo’n overduidelijk hart voor je merk laat je toch niet in de kou staan, Ferrari?

Wat vinden jullie? Is het terecht dat David Lee geen LaFerrari Aperta heeft gekregen? Of bekijken jullie -net als uw auteur- het diva-gedrag van Ferrari met gefronste wenkbrauwen? Laat het weten in de comments!




Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag