Bam! En zo leren we meer over de Audi RS e-Tron GT

  • Ruud
  • 05-11-2020 13:21
  • 235
  • 0

Bam! En zo leren we meer over de Audi RS e-Tron GT

Audi tilt de dynamiek van elektrisch rijden naar het volgende level met de stijlvolle RS e-tron GT. Op dit moment test Audi prototypes van dit eerste volledig elektrisch aangedreven RS-model. Omdat rijplezier een combinatie van factoren is, focussen de technici daarbij op de mogelijkheid om keer op keer gebruik te kunnen maken van het enorme acceleratievermogen, alsmede op de finetuning van het intelligente onderstel.

De Audi RS e-tron GT, een zeer krachtige vierdeurs Gran Turismo en het allereerste volledig elektrische, door Audi Sport ontwikkelde RS-model, is het vlaggenschip van de elektrificatiestrategie. Met de RS e-tron GT laat Audi Sport zien dat typische RS-kenmerken als pure sportiviteit én dagelijks gebruiksgemak ook in het elektrische tijdperk naadloos in elkaar grijpen.

De ontwikkeling van de Audi RS e-tron GT is uitzonderlijk snel gegaan. Vooral het definitieve design stond snel vast. Dit komt onder andere doordat Audi in het ontwikkelingsproces veel gebruik heeft gemaakt van virtuele RS e-tron GT-modellen.

Met een vermogen van 598 pk (overboost tot 646 pk) accelereert de Audi RS e-tron GT in minder dan 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Misschien nog wel indrukwekkender dan deze waarde is de mogelijkheid om de sprintoefening probleemloos keer op keer en met hetzelfde resultaat te kunnen uitvoeren.

De RS e-tron GT maakt gebruik van twee koelsystemen met verschillende temperatuurniveaus. Koelsysteem 1 zorgt voor de optimale bedrijfstemperatuur van het hoogvoltage-accupakket, terwijl koelsysteem 2 is gefocust op de elektromotoren en de elektronische aansturing ervan. Daarbij zijn er aparte systemen voor de verwarming en de koeling van het interieur. In de RS e-tron GT zijn deze vier afzonderlijke koeltechnieken te koppelen via kleppen. Het interieur is op zeer efficiënte wijze te verwarmen, echter de slimme samenwerking van de verschillende koelsystemen betaalt zich vooral uit bij zware belasting van de elektromotoren en bij het snelladen van het accupakket. Als het dan toch over laden gaat: de RS e-tron GT kan altijd het maximale uit de batterijcapaciteit halen. Bij langere ritten geeft de routeplanner automatisch aan bij welk laadstation op de route een laadsessie mogelijk is. Een half uur vóór aankomst bij dat station start het slimme temperatuurmanagement met het aanpassen van de batterijtemperatuur voor een optimaal laadproces.

Het serieproductiemodel van de Audi RS e-tron GT is desgewenst leverbaar met een remsysteem met keramische remschijven. De reguliere e-tron GT-modellen worden standaard geleverd met stalen remschijven. Als optie worden de remschijven afgewerkt met een wolfraamcarbide-coating. Dit maakt de schijven zeer slijtvast en beperkt de productie van remstof aanzienlijk.

Bam! En dan is daar de Audi RS e-Tron GTBam! En dan is daar de Audi RS e-Tron GTBam! En dan is daar de Audi RS e-Tron GTBam! En dan is daar de Audi RS e-Tron GTBam! En dan is daar de Audi RS e-Tron GTBam! En dan is daar de Audi RS e-Tron GTBam! En dan is daar de Audi RS e-Tron GTBam! En dan is daar de Audi RS e-Tron GTBam! En dan is daar de Audi RS e-Tron GTBam! En dan is daar de Audi RS e-Tron GT

Reacties op dit artikel