Ascari KZ1: specialer dan je denkt

  • Max
  • 20-04-2018 08:52
  • 1569
  • 4

Ascari KZ1: specialer dan je denkt

Op het eerste gezicht lijkt de Ascari KZ1 een beetje op een kitcar; een zelfontworpen creatie met koplampen die sterk doen denken aan die van een Peugeot 206. Toch gaat er veel meer achter deze bijzondere en zeer exclusieve auto schuil dan de eerste indruk doet vermoeden...

Ascari werd in 1995 opgericht door Klaas Zwart, een Nederlander die in Schotland veel geld heeft verdiend in de oliewereld. Het merk is vernoemd naar Alberto Ascari, de eerste dubbele wereldkampioen in de Formule 1. Lang heeft het avontuur op automotive gebied niet geduurd, want in 2010 staakte het bedrijf zijn activiteiten alweer. In die tijd heeft het merk de Ecosse, de KZ1, De KZ1-R en de A10 voortgebracht. In de racerij was het actief met de FGT, de KZR-1 en de KZ1-R GT3. Een aardige lijst aan modellen, maar voor dit artikel zal ik mij beperken tot de KZ1.

De KZ1 is een handgebouwd pretpakket. Een team van 30 vakmensen was destijds zo’n 340 uur bezig met de bouw van één auto. Het ontwerp van zowel het in- als exterieur oogt wellicht een beetje simplistisch, maar daaronder gaat een stuk mooie techniek schuil. Voor de aandrijving zorgt namelijk de S62 V8 van BMW, het fantastische blok dat we kennen uit de E39 M5 en de Z8. In de KZ1 is het vermogen opgekrikt tot 507 pk en 550 nm koppel, waardoor de slechts 1.350 kg wegende sportwagen naar de 100 km/h knalt in 3,7 seconden en een topsnelheid van ver boven de 300 km/h kan behalen. 13 jaar geleden waren dit bizarre waarden en deed de KZ1 nauwelijks onder voor een SLR McLaren of Pagani Zonda. In 2005 kwam de KZ1 dan ook op de vijfde plek terecht op het rondetijdenbord van de Top Gear Test Track, waar hij een tijd neer zette van 1 minuut en 20,7 seconden. Indrukwekkend voor zo’n klein merk als Ascari.

In 2014 werd de vorige KZ1 op deze site gespot. Inderdaad, een flinke tijd geleden. Eigenlijk is dat ook vrij logisch als je je bedenkt dat er slechts 50(!) exemplaren van de KZ1 gebouwd zijn en de auto destijds al zo’n 270.000 euro kostte. Tegenwoordig kennen we de naam ‘Ascari’ vooral van het gelijknamige Race Resort in het Zuid-Spaanse Ronda. Op de officiële site van Ascari wordt nauwelijks meer met een woord gerept over de auto’s van het merk. Zonde, want ze mochten er absoluut zijn.

Ascari KZ1: specialer dan je denkt

Reacties op dit artikel