Gereden: Aston Martin DB12 in Monaco

  • Ruud
  • 05-07-2023 10:00
  • 2860
  • 4

Gereden: Aston Martin DB12 in Monaco

Aston Martin verscheen eind mei op het podium met de gloednieuwe DB12. De term Grand Tourer werd overboord gegooid en de term Super Tourer was geboren. Zes weken lang was de Franse Riviera het decor om media van over de hele wereld te laten proeven aan de Aston Martin DB12. Wij waren uiteraard ook van de partij om deze Britse exoot aan de tand te voelen. We kunnen vast verklappen, de DB12 is een geweldenaar.

Een aangename temperatuur met een fris briesje vanaf de Middellandse zee doet ons genieten aan het zwembad van het ultraluxe Maybourne Riviera hotel in Roquebrune-Cap-Martin. Het uitzicht over Monaco is fenomenaal. Het Prinsdom is natuurlijk wereldberoemd om zijn Formule 1 race die er elk jaar gehouden wordt. Dat was het moment dan ook voor Aston Martin om de DB12 te introduceren aan zijn clientele. Daarop volgde de introductie aan de media en waren wij vorige week als één van de laatste groepen aan de beurt. Bewaar het beste voor het laatste moeten ze gedacht hebben want een mengelmoes van indrukwekkende influencers zoals Seen Through Glass en Supercarblondie waren ook aanwezig. Een goed teken dat Aston Martin in ieder geval weet waar de doelgroepen te vinden zijn tegenwoordig.

Gereden: Aston Martin DB12 in MonacoGereden: Aston Martin DB12 in MonacoGereden: Aston Martin DB12 in MonacoGereden: Aston Martin DB12 in MonacoGereden: Aston Martin DB12 in Monaco

De DB12 mag misschien lijken op een facelift van de DB11 maar is alles behalve dit. Er is serieus werk in de auto gestopt om hem een compleet nieuw imago te geven. De V12 is definitief uitgezwaaid maar daar hoeft geen moment om getreurd te worden. Aston Martin heeft namelijk een goede deal met Mercedes-Benz beklonken over de V8 motor. Voorheen mocht de motor nooit sterker zijn dan in een Mercedes-AMG. Die voorwaarde is inmiddels overboord gegooid en dat was al duidelijk met de DBX707. In de DB12 is dat niet anders want de V8 levert 680 pk en 800 Nm aan koppel. Om dat te realiseren is er het nodige aan vooraf gegaan. Aston Martin gaf de motor grotere turbo's, gewijzigde nokkenasprofielen en verbeterde motor- en oliekoeling. Daardoor kan de V8 beter zijn best doen en dus deze waardes garanderen. Dat ze gegarandeerd uit het blok komen hebben we wel gemerkt, daar later meer over.

Er is natuurlijk meer nieuws onder de zon. Het uiterlijk werd aangepast en is weer helemaal van deze tijd. Niet dat de DB11 al dermate was verouderd, immers heeft Aston Martin hun design al jaren op orde. Denk bijvoorbeeld aan de geweldige DBX707 of nog beter, de DBS Superleggera. De DB12 heeft dan ook duidelijk trekjes van de DBS Superleggera te zien in onder andere de imposante voorkant. Waar Aston Martin echt grote stappen heeft gemaakt is de plek waar je als eigenaar het meeste zit. Dat is in de auto en achter het stuur. Jarenlang klaagden we al over het ontbreken van een modern interieur met Apple CarPlay of Android auto. Die klachten zijn met de DB12 compleet van tafel geveegd. De tijd van een geïntegreerd navigatiesysteem is voorbij. Immers heb je met je telefoon in je broekzak altijd de laatste informatie bij de hand. Instappen, koppelen en een perfect werkend intuïtief systeem beschikbaar. Daar worden wij blij van en de eerste klanten die in het derde kwartaal van dit jaar hun auto geleverd krijgen ook. Zoals op de foto's te zien is is het een moderne cockpit geworden. Wat er echt uitspringt is de startknop met daaromheen een draaiknop. Die draaiknop heeft een geweldig zwaar gevoel en is bedoeld om de verschillende rijmodi te activeren. Je voelt echt dat je een stand inschakelt. Verder zijn er op het middenconsole de belangrijkste knoppen te vinden. Temperatuur, ventilatorsnelheid, stoel- verwarming en koeling en de belangrijkste knop is die voor de stand van de uitlaat. Deze heeft drie standen afhankelijk van de wensen van de bestuurder. Van stil naar extra luid. Je kunt raden welke stand wij als voorkeur hebben.

Gereden: Aston Martin DB12 in MonacoGereden: Aston Martin DB12 in MonacoGereden: Aston Martin DB12 in MonacoGereden: Aston Martin DB12 in MonacoGereden: Aston Martin DB12 in Monaco

Er is dus een hoop werk gestopt in de DB12 om het de Super Tourer te maken die het merk beloofd. Na de introductie en de technische presentatie was het tijd om achter het stuur te kruipen van de Iridescent Emerald Green gekleurde Aston Martin. Een tint die we kennen van British Racing Green. Echter heeft Aston Martin een goudtint in verwerkt die heerlijk uitkomt in de zon. Eén van de mooiste kleuren die er in de autowereld te vinden is als je het ons vraagt. De V8 wordt gestart en vanuit Roquebrune-Cap-Martin zetten we via de snelweg koers richting de befaamde Route Napoleon. Deze route werd gevolgd door Napoleon Bonaparte toen hij terugkeerde uit ballingschap van het eiland Elba. De auto staat in zijn standaard stand en is comfortabel. De vering voelt zacht aan en de meters op de snelweg worden opgegeten alsof je in een Mercedes-Benz S-Klasse rijdt. Elke oneffenheid wordt weggefilterd. Een kleine koffiestop is er gepland om vervolgens echt de Route Napoleon te betreden. De stand Sport+ wordt ingeschakeld waarmee de Super Tourer echt tot leven komt. Het gaspedaal is agressief ingesteld, de versnellingsbak blijft langer in lagere versnellingen hangen waardoor de motor altijd paraat staat. Daar komt de echte kracht van de V8 motor naar boven. Aston Martin heeft het namelijk voor elkaar gekregen de DB12 vanaf 2.500 toeren tot 6.000 toeren een constant koppel van 800 Nm te laten leveren. Daarmee geeft de auto een gigantische snelheidsbeleving. Bochten uit accelereren is alsof de tijd even stil staat en je een tijdsreis aan het maken bent. We kunnen het niet laten om deze DB12 te vergelijken met een Porsche 992 Turbo S qua snelheidsbeleving. Daarbij heeft hij ook nog eens de betere looks! De route heeft vele bochten en na elke bocht geeft de Aston je meer en meer vertrouwen. Er lijkt geen limiet te zijn en dat komt ook mede door de nieuwe Michelin Pilot Sport S 5 banden. De DB12 is de eerste auto die standaard geleverd gaat worden op dit rubber. De combinatie van de Aston Martin met deze banden is weergaloos en het is bijna jammer dat we niet een aantal dagen door deze omgeving hebben kunnen rijden. Na deze dag rijden kunnen we in ieder geval bevestigen dat het echt de eerste Super Tourer is. Een auto met meerdere gezichten maar daar hadden we graag nog langer mee gespeeld. Wellicht dat we in de toekomst kans krijgen om meer tijd met de DB12 door te brengen, het is immers een kwestie van tijd voor de Volante gepresenteerd wordt.

Gereden: Aston Martin DB12 in MonacoGereden: Aston Martin DB12 in MonacoGereden: Aston Martin DB12 in MonacoGereden: Aston Martin DB12 in MonacoGereden: Aston Martin DB12 in Monaco

Aston Martin heeft met zijn DB12 dus gigantische stappen gezet waarbij het interieur de grootste verrassing is. Het in huis ontwikkelde multimediasysteem werkt heerlijk, mede door het touchscreen dat binnen een oogwenk reageert. Daar kunnen andere fabrikanten nog een puntje aan zuigen. Uiteraard komt dit alles met een prijskaartje. De DB12 is beschikbaar vanaf 295.551,51 euro inclusief BTW en reken maar dat je nog een optielijst onder de neus geschoven krijgt met een aantal heerlijke opties. De carbon keramische schijven die onder elke DB12 zaten tijdens de introductie zijn namelijk optioneel. Ze maken de auto wel 28 kilo lichter maar komen met een meerprijs. Daarnaast kun je Q by Aston Martin ook nog inschakelen als je echt specifieke wensen hebt, dan zal de prijs ook omhoog schieten. Het is het allemaal waard want Aston Martin heeft met de DB12 een fantastische auto neergezet. Vanaf het derde kwartaal van dit jaar zullen we de eerste exemplaren op de weg gaan tegenkomen. Gelukkig hebben de spotters in Monaco hun best al gedaan en kunnen we zien hoe deze bolide het op de openbare weg doet. Zeg nu zelf, dat ziet er toch gelikt uit?

Gereden: Aston Martin DB12 in Monaco

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag