Er komt geen hybride-variant van de Porsche 911

Er komt geen hybride-variant van de Porsche 911

De kogel is door de kerk: kein Elektrisierung voor de volgende generatie Porsche 911. Dat is althans wat het ontwikkelingshoofd van de 718 en 911, August Achleitner, bevestigt in een interview met Car and Driver ter gelegenheid van de bouw van de miljoenste 911.

Na de hybride Cayenne, Panamera en natuurlijk de 918 Spyder zou het een logische stap zijn: een hybride 911. Toch besluit Porsche daarvan af te zien, aldus meneer Achleitner. De hybride 911 zou onderdeel worden van de 992-generatie en had op papier een van de zuinigste modellen van Porsche moeten worden. Echter, een hybride aandrijflijn brengt ook een boel nadelen met zich mee: de auto wordt zwaarder, er is ruimte nodig voor het accupakket en de winstmarge op een dergelijke auto is een stuk kleiner omdat de productiekosten in verhouding hoger zijn.

Na wat plussen en minnen kwam de heer Achleitner dus tot de conclusie dat de voordelen van een hybride 911 niet opwegen tegen de nadelen. Waar Porsche nu op in gaat zetten is het halen van een hogere efficiëntie uit de bestaande technologie in de 911. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat de atmosferische krachtbron geheel gaat verdwijnen uit de lineup. Ook lijkt het me een logische stap om de viercilinder boxer uit de 718 over te hevelen naar de 911, temeer omdat Achleitner de leiding heeft over zowel de ontwikkeling van de 718 als de 911. Verdere speculatie laat ik aan jullie over, ik vertrouw Porsche er voor nu maar even op dat het wat moois gaat worden.

Er komt geen hybride-variant van de Porsche 911

Reacties op dit artikel