Gereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive Edition

Gereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive Edition

Het is april 2015 als een hoop vrouwen in één keer interesse hebben voor auto’s. Met name de stand van Porsche kon op een hoop vrouwelijke aandacht rekenen nu ze met de Porsche 991 Targa 4S Exclusive Edition op de proppen kwamen ter ere van het 50-jarige bestaan van de Porsche Targa. Slechts 15 exemplaren werden er aangeboden en deze waren binnen no-time uitverkocht.




De kleur van deze Porsche Targa is misschien wel de meest besproken optie op de auto. Het babyblauwe kleurtje kan op een hoop aandacht rekenen, de juiste keuze dus voor Porsche Nederland die de auto heeft samengesteld in samenwerking met Porsche Exclusive. Er is zelfs aandacht vanuit het buitenland voor de Porsche maar men moet al snel nee verkopen. Binnen enkele uren waren de 15 exemplaren voor de Nederlandse markt al verkocht. Alle 15 exemplaren zijn uitgevoerd in de exclusieve kleur Individualblauw met accenten in hoogglans zwart. De 20 inch lichtmetalen wielen herkent de liefhebber meteen. Hierin zien we namelijk het befaamde Fuchs design in terug dat refereert naar de oude Targa’s. Om het contrast nog eens goed te versterken zijn de koplampen voorzien van een zwarte tint. In combinatie met de vier punts leds oogt dit wel heel erg stoer. Over het uiterlijk is 99% het waarschijnlijk wel eens. Dit is een aandachtstrekker pur sang. In de twee dagen dat wij hierin reden konden we dan ook rekenen op genoeg aandacht van vrouwelijk schoon en een hoop camera’s. Daar is geen ontkomen aan met deze auto.

Gereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive EditionGereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive EditionGereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive EditionGereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive Edition

Porsche Nederland heeft het gelukkig niet alleen bij het exterieur gelaten en ook in het interieur zien we een aantal unieke eigenschappen. Het Pied de Poule motief op de middenbaan van de stoelen doet je herinneren aan het bezoeken van je oma die haar woonkamer in de jaren ’60 heeft gekocht. Dat wil niet zeggen dat we het oudbollig vinden. Integendeel, deze unieke stoelen geven dat exclusieve karakter net wat meer flair. Daarnaast schuilt er natuurlijk ook een historische waarde aan deze ‘Pepita-stof’ zoals Porsche het zelf noemt. De stoelen zijn daarnaast afgemaakt met stiksel gekleurd in Rodiumzilver. Het exclusieve karakter van het interieur wordt nog eens afgetopt door de 911 Targa 4S Exclusive Edition-aanduiding op het dashboard en Porsche Exclusive Manufaktur op de middenarmsteun.

Het Targa dak is natuurlijk iets waar iedereen lyrisch over was. In slechts 19 seconden is het dak geopend en gesloten al kunnen we dat helaas niet rijdend doen. Niet omdat het technisch niet mogelijk is, maar omdat de achterlichten worden afgedekt, en dat mag natuurlijk niet in verband met de veiligheid van jezelf en het verkeer achter je.

Gereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive EditionGereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive EditionGereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive EditionGereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive Edition

De Targa 4S wordt aangedreven door de zescilinder boxermotor die achter de achteras ligt en waarvan ons het geluid een beetje doet denken aan de 991 GT3 die we vorig jaar reden. Flink doorjagen in de toeren en de motor begint te krijsen, volgende versnelling aanvragen via het feilloze PDK systeem en het verhaal begint wederom opnieuw tot je een topsnelheid van 294 km/u hebt bereikt en de motor blijft zingen. Dat mogen we wel zo noemen toch? In de lagere toeren schraapt de boxer motor zijn keel en in de hogere toeren klinkt het fantastisch, zeker op lagere snelheden en met het dak open is het goed uit te houden en plezierig om naar het geluid te luisteren. Ga je richting de hogere snelheden dan steekt het nadeel van de Targa constructie zijn kop op. De wind klapt namelijk zo hard in de glazen koepel dat het op de snelweg soms iets wat vervelend is om hogere snelheden te rijden, denk hierbij aan 140 km/u of hoger. Het is dan ook zeker een aanrader om bij langere ritten het dak te sluiten of met 100 km/u over de snelweg te cruisen. Pas echt leuk wordt het als je de betere stuurmanswegen opzoekt met de Targa. De auto wil zich zetten in de bochten en geeft exact door wat je aan het doen bent en of je al richting de limiet van de auto gaat. Een limiet die overigens ver ligt mede door het vierwielaandrijvingssysteem dat constant in de gaten houdt of één of meer wielen niet de grip verliezen. Dit gebeurt overigens zonder dat je er ook maar weet van hebt en dat is en blijft het fijne van het systeem van Porsche. Raakt een wiel de grip kwijt dan resulteert dat bij andere merken nog wel eens in een dip in het vermogen, maar de Targa kan dat perfect oplossen door minder vermogen naar dat wiel te sturen of indien nodig bij te remmen.

Gereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive EditionGereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive Edition

Deze Targa 4S Exclusive edition mag dan niet meer leverbaar zijn, de “standaard” Targa 4S kun je natuurlijk ook zo aankleden als je wil door middel van het Porsche Exclusive programma. Deze kunstenaars kunnen de auto precies zo maken als de klant dat wil. Deze afdeling kan elk maatwerk leveren.

Gereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive EditionGereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive EditionGereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive EditionGereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive Edition

Een standaard Porsche 991 Targa 4S met PDK gaat weg voor een prijs vanaf 159.200 euro. De getoonde versie zoals wij hem reden werd verkocht voor 226.667 euro. Daardoor ben je er wel van verzekerd dat je een gelimiteerde serie hebt en een Targa die volgeladen is met bijna alle mogelijke opties. Of je nu de Exclusive edition of de normale hebt gekocht, in beide gevallen heb je een heerlijke auto die voor het dagelijkse verkeer zijn mannetje staat. Het is geen auto die constant vraagt om op het gas te gaan maar wil je dat dan kun je natuurlijk de sport-modus inschakelen. Hierdoor blijft de auto in een lagere versnelling hangen en reageert hij sneller op het gas. Wil je toch voor een echte sportauto gaan dan biedt Porsche natuurlijk de GT3 of zelfs de GT3 RS aan, maar dat is weer iets van een andere lezing. Over de Targa kunnen we kort zijn, hij pakt je of hij pakt je niet. Ons heeft hij voor 100% gepakt, een heerlijke rijdersauto met een geweldig comfortniveau. Stiekem zouden wij nog proberen om die blauwe Porsche Exclusive kleur te bestellen, het zorgt niet alleen voor een hoop aandacht, hij staat de auto gewoon erg goed!

Gereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive EditionGereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive EditionGereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive EditionGereden: Porsche 991 Targa 4S Exclusive Edition

Fotografie door Christian Kalse

Reacties op dit artikel