Gereden: Porsche 991 GT3

  • Ruud
  • 10-12-2014 16:03
  • 6005
  • 8

Gereden: Porsche 991 GT3

Genève, maart 2013. Porsche is zoals gebruikelijk groots aanwezig op de autosalon van Genève en komt met de auto waar iedereen op heeft gewacht, de Porsche 991 GT3. De auto kan niet meer worden voorzien van een handbak en de 3.8 liter grote boxermotor is met zijn 475 pk tot het uiterste gedreven. Iedereen is dolenthousiast over de auto en ook de nieuwe technieken, zoals meesturende achterwielen, worden met open armen ontvangen. Helaas voor Porsche gaat het na de eerste afgeleverde auto's niet heel goed met de GT3 en het almachtige Porsche zit met de handen in het haar.

Er zit een productiefout in de motor en alle GT3's worden aan de ketting gelegd. Geen enkele eigenaar mag er mee rijden tot er meer informatie bekend wordt gemaakt. Er gaan een aantal maanden overheen en uiteindelijk blijkt de krukas niet in orde te zijn waardoor deze los kan schieten en dwars door de motor schiet. Alle GT3's die afgeleverd zijn krijgen een nieuwe motor en zijn vervolgens vrij om te gaan en staan waar ze willen. Deze productiefout heeft niet alleen gevolgen voor de GT3. Ook de GT3 RS loopt vertraging op door dit voorval.

Gereden: Porsche 991 GT3Gereden: Porsche 991 GT3Gereden: Porsche 991 GT3Gereden: Porsche 991 GT3Gereden: Porsche 991 GT3

Een weekend lang kregen wij de beschikking over deze maagdelijk witte Porsche 991 GT3 nadat hij voorzien was van een nieuwe motor. De 991 GT3 is een geweldige en spartaanse auto en dat merk je meteen bij het instappen. De stoelen zijn niet te verstellen maar bieden een gigantische steun. Eenmaal in de stoel gegleden is het tijd om de motor tot leven te brengen. Na het omdraaien van de sleutel komt de boxermotor tot leven en komt er een behoorlijk kabaal uit de uitlaat. Een goed voorteken, want we houden wel van een beetje herrie. Tijd om de GT3 rustig warm te rijden en ook temperatuur in de Michelin Pilot Sport Cup 2 te brengen zodat ze gaan plakken als kauwgom. Tijdens de eerste meters is het meteen duidelijk dat de GT3 een ideale en makkelijk te rijden auto is. Heb je alles op temperatuur gekregen dan is het tijd om de auto eens echt aan de tand te voelen. Opritten, rotondes, polderwegen. Alles is veel leuker in de wereld die GT3 heet. De precisie, wendbaarheid en de beleving in de GT3 zijn enorm. Zelden hebben we het zo naar ons zin gehad in een auto. De McLaren 12C komt in de buurt, maar de GT3 is van een andere dimensie. Ondanks de elektrische stuurbekrachtiging kun je met de GT3 sturen en rammen zoals je wilt en bijna tot op de centimeter nauwkeurig. We schreven al over de vierwielsbesturing, een functie die Porsche heeft geïntroduceerd omdat de 991 GT3 15 centimeter langer is dan zijn voorganger. Door dit systeem geeft de auto je de indruk met een kortere wielbasis te rijden terwijl dat in de praktijk niet zo is. Een slimme ontwikkeling.

De puurheid van de GT3 is geweldig. De PDK schakelt misschien te klinisch, maar de andere geluiden die je in de auto hoort tijdens het rijden geven je het gevoel in een raceauto te zitten. Een keiharde vering, een rammelende versnellingsbak en vliegwiel en dan hebben we het nog niet over het geluid gehad dat door de cabine schelt als je richting de 9.500 toeren klimt. Dat onze trommelvliezen nog intact zijn mag een wonder zijn. Wat een geweldige bak herrie produceert deze motor die bijna 10.000 toeren kan draaien! Binnen 3,5 seconden zit je op de 100 km/u en daarboven blijft de motor ook nog trekken terwijl je richting de 10.000 toeren gaat. Schakel je vervolgens met de PDK vlekkeloos over dan begint het feest weer opnieuw en zo kun je door blijven gaan tot je een topsnelheid van 315 km/u hebt bereikt. De motor voelt zeer fijn aan en het koppel van 440 Nm lijkt aan de lage kant, het is wel over bijna het volledige toerental beschikbaar. De 991 GT3 is een GT3 met twee gezichten, je kunt er gemakkelijk mee door de stad rijden dankzij de komst van de PDK, maar ook snoeihard door bochten rijden ligt binnen de mogelijkheden. De GT3 zou zelfs een dagelijkse auto kunnen worden, ware het niet dat je dan wel naar aanpasbare stoelen verlangt.

Gereden: Porsche 991 GT3Gereden: Porsche 991 GT3Gereden: Porsche 991 GT3Gereden: Porsche 991 GT3Gereden: Porsche 991 GT3

Toch zie je ook dat er enige vraag naar luxe is in de GT3 en we zijn dan ook erg benieuwd naar de 991 GT3 RS. In de GT3 vind je namelijk een middenconsole terug zoals we dat kennen van onder andere de Cayenne en Panamera. Verschillende knopjes zorgen voor verschillende standen op de auto. Zo is het mogelijk een klep te openen in de sportuitlaat maar ook de ophanging nog stijver te maken. Ook is de versnellingsbak nog op PDK Sport te zetten maar in die stand merkten wij weinig verschil. Andere mogelijkheden in de GT3 om het comfortabeler te maken zijn een navigatie, airconditioning en een geheel multimediasysteem dat bij ons zelden ingeschakeld zal zijn. De stoelen, de rolkooi en het alcantara geven dan wel weer aan dat het hier om een sportieve variant van de prachtige GT3 gaat.

Over het uiterlijk kunnen we natuurlijk kort zijn. Dit is een jarenlang beproefd uiterlijk dat in 50 jaar geëvolueerd is tot wat het nu is. Dikke 20" inch velgen en een lage body die 4,54 meter lang meet en 1430 kilo weegt. Aan de achterkant zien we de spoiler die dienst moet doen om meer stabiliteit te realiseren. Porsche biedt ook de mogelijkheid om de GT3 zonder spoiler te leveren maar dan is de gehele sportieve lijn van de auto onderbroken en lijkt het alsof je met een kitcar te maken hebt. Het benadrukt daarnaast nog eens extra dat je met een GT3 te maken hebt. Uiteraard kun je dit ook zien aan de sportievere bumpers en de centraal geplaatste uitlaat, maar een GT3 zonder spoiler hoort gewoon niet.

Gereden: Porsche 991 GT3Gereden: Porsche 991 GT3Gereden: Porsche 991 GT3Gereden: Porsche 991 GT3Gereden: Porsche 991 GT3

Het is voor ons, na deze kennismaking met de Porsche 991 GT3 in ieder geval duidelijk geworden waarom je deze zoveel op en rond de Nürburgring ziet. De auto is daar niet alleen ontwikkeld, hij wordt daar ook nog steeds gebruikt als een eigenaar hem in ontvangst heeft genomen vanwege zijn twee gezichten. Heb je zin om een dag te knallen dan stap je in je auto en rij je naar het circuit waarna je vervolgens weer zonder een centje pijn naar huis rijdt. Het is de perfecte auto voor dit soort doeleinden.

De perfecte auto kopen kan dus, na een valse start is het nu tijd voor Porsche om weer de harten van de GT3-fanaten te veroveren. Vanaf 195.000 euro is het mogelijk om de GT3 te bestellen maar dan heb je wel een kale versie. Het gereden exemplaar van ons oversteeg de 220.000 euro door het aanvinken van enkele opties. Wij zijn in ieder geval overtuigd van de kracht van de GT3 en hopen ook kennis te kunnen maken met de GT3 RS, die nog een stapje verder gaat en een vermogen van 500 pk mee gaat krijgen van Porsche.




Fotografie: Christian Kalse

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag