Gereden: Mercedes-Benz S 63 AMG 4Matic Coupé

Gereden: Mercedes-Benz S 63 AMG 4Matic Coupé

We kunnen natuurlijk beginnen over het beste van Das Haus en het standaard geneuzel over de Mercedes-Benz S-Klasse. Dat doen we niet, de Mercedes-Benz is goed, daar hoeft geen twijfel over te bestaan. Alleen hoe goed is de Mercedes-Benz S 63 AMG 4Matic Coupé? De overdaad aan opties zorgt er in ieder geval voor dat de bestuurder zich geen zorgen hoeft te maken over het comfort en gemak. En dan zijn er natuurlijk ook nog de opties die relatief nutteloos zijn maar net voor dat beetje meer personalisatie kunnen zorgen.

De optielijsten bij fabrikanten worden alsmaar langer. De S 63 AMG 4Matic Coupé gaat al vanaf € 210.400,- over de toonbank maar dan kun je ook nog een heel scala aan opties selecteren. Het getoonde model is ook lekker aangekleed met allerhande opties die nuttig kunnen zijn maar er zijn ook opties waarbij je je achter je oren krabt. Deze S 63 is voorzien van de kleur Diamantwit Bright in combinatie met het Designo nappaleder in exclusief zadelbruin/zwart. De metallic kleur wordt voor slechts € 895,- aangebracht. De optielijst die we onder onze neus hebben gekregen laat ook een aantal zeer comfortabele opties zien. Wat te denken van een heerlijk voorverwarmde auto als je weer in wilt stappen na een nachtje rust. Standverwarming hoort dan op de optielijst aangevinkt te worden zodat je altijd in een comfortabel warme auto stapt. Een andere heerlijke optie in de koude wintermaanden is het warmtecomfortpakket dat voor € 520,- gemonteerd wordt. Deze optie zorgt ervoor dat de middenarmsteun heerlijk verwarmd wordt maar ook de armsteunen in de deuren. Ideaal! De optie die de muziekliefhebber niet kan laten liggen is het Burmester Surround sound system. Wat een onovertroffen en kraakhelder geluid komt er uit dit systeem. Het is alsof je aanwezig bent bij het opnemen van de muziek die je afspeelt. Ook de prijs voor deze optie is zeker niet teveel gevraagd. Slechts € 1.331,- hoeft er voor dit, misschien iets overdreven, magnifieke audiosysteem afgetikt te worden. Mocht je dat niet genoeg vinden, dan is er nog een duurder systeem maar dat kost je ruim zeven mille. Eén van de opties die wellicht misschien iets overbodig, maar natuurlijk een leuke personalisatie mogelijkheid zijn, is het LED Intelligent Light System met Swarovski-kristallen. De Swarovski kristallen zitten in de koplampen verwerkt en hiervoor mag € 3.388,- betaald worden. Daarbij moeten we wel zeggen dat het er erg gelikt uitziet. We hebben een aantal opties uitgelicht die op deze S 63 AMG Coupé uitgevoerd zijn maar we hebben lang niet alles uitgelicht. Er is totaal voor € 34.000,- euro aan opties aangevinkt en dat is hoogstwaarschijnlijk niet alles wat mogelijk is. Zo zijn er natuurlijk ook nog keramische remmen en dergelijke mogelijk. Mercedes-Benz AMG kan daarnaast ook nog een hoop personaliseren met het DESIGNO programma.

Gereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic Coupé

Tijd om de AMG 5.5 liter V8 biturbomotor aan te slingeren en op pad te gaan. 585 pk en 900 Nm aan koppel zijn er voorhanden. Dit terwijl deze V8 één van de zuinigste in serie geproduceerde V8 motoren ooit is. Vergeleken met de voorgaande CL 63 AMG is het vermogen met 41 pk toegenomen en steeg het koppel met 100 Nm. Met een gecombineerd verbruik van 10,1 liter op 100 kilometer is deze tweedeurs coupé de zuinigste auto in dit segment. Zowel de S 63 AMG als de S 63 AMG 4Matic hebben een topsnelheid van 250 km/u. Het verschil zit hem in de sprint naar de 100 km/u en dat is bijna een halve seconde. Zonder 4Matic doe je 4,3 secondes over de sprint en met 4Matic is het klusje in 3,9 secondes geklaard. Dat voor een auto met een rijklaargewicht van 1.995 kilo.

Gereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic Coupé

Sportief rijden of ontspannen cruisen. Dat laatste is de S 63 AMG coupé meer op het lijf geschreven. Zijn gewicht beïnvloedt, ondanks het Airmatic luchtdemping met adaptief dempingssysteem en Ads Plus, toch wel het rijgedrag en een circuitauto zal het natuurlijk nooit worden. Toch merk je in de bochten dat de auto iets overhelt en het toch prettiger vindt om gewoon normaal door de bochten gestuurd te worden. Kopers kunnen zelf de keuze maken of ze voor het Magic Body Control of voor Airmatic gaan. De 4Matic variant zorgt er automatisch voor dat deze met Airmatic komt. Dit komt samen met een speciale afstelling voor de voorwielen en een stijvere draagconstructie voor het subframe op de achteras. Het 4Matic systeem zal wel ten alle tijden zorgen dat de grip optimaal blijft. 33 procent van de trekkracht wordt permanent naar de voorwielen gestuurd en dan blijft er natuurlijk 67 procent over voor de achterwielen. Het uitlaatsysteem biedt een keuze uit uitlaatsounds. Met de transmissie in de Controlled Effiency stand blijven de kleppen in de meeste situaties gesloten. In deze stand zal je de V8 dan ook amper horen tenzij je voluit accelereert. In de Sport en Manual stand gaan de kleppen sneller en spontaner open, vooral wanneer men een wat dynamischere rijstijl er op na houdt. Het geluid is dan, zoals we van AMG gewend zijn, weer ongekend met een klein nootje van de turbo’s erbij.

Gereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic Coupé

Toch zijn er wel wat verbeterpuntjes te vinden aan de AMG, en dat is voornamelijk de nog relatief trage versnellingsbak. De bak heeft soms nog een momentje nodig om na te denken wat de bestuurder van hem vraagt. Staat de versnellingsbak in de manuele stand en ben je flink aan het accelereren dan zul je al ver voor de rode lijn op moeten schakelen, anders is een ingreep van de toerenbegrenzer een feit omdat de bak wat trager schakelt. De 7-traps AMG Speedshift transmissie kan dus wat sneller schakelen, maar het schakelen zelf gebeurt naadloos en met maximale souplesse.

Gereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 AMG 4Matic Coupé

In het interieur springen de nieuwe, grote, maar heerlijke AMG-sportstoelen in het oog. Buiten het feit dat ze er prachtig uitzien zijn ze ook nog eens voorzien van heerlijke massagefuncties zoals bijvoorbeeld een hot stone massage en zitten ze heerlijk comfortabel. Deze zetels zullen nauwelijks onderdoen voor de luxe stoel thuis. Daarnaast is de S63 AMG van het Air-balance pakket voorzien en dat zorgt er bijna voor dat je nooit meer uit de auto wilt stappen. Het Air-Balance pakket kan het interieur door middel van een geurverstuiver in het dashboard kastje de auto parfumeren. Het Air-Balance pakket zorgt daarnaast voor ionisatie van de lucht in het interieur met zuurstof wat weer een verfrissend effect heeft. Het nieuwe touchpad is even wennen aan het begin maar als je het eenmaal onder controle hebt dan werkt het multimediasysteem naar behoren en vlekkeloos.

Al met al is de S 63 AMG Coupé een fenomenale auto en een echte kilometervreter met sportieve ambities. Er is genoeg vermogen voorhanden maar in bochten voelt de auto zich toch niet heel prettig. Laat de AMG doen waar hij goed in is en hij zal je nooit teleurstellen. Het comfort in de auto is ongekend en dat is dan ook waar je deze AMG voor koopt. Het circuit zal een dergelijke auto zelden tot nooit zien.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag