Gereden: Ford Focus RS 2016

  • Ruud
  • 23-08-2016 16:22
  • 2624
  • 1

Gereden: Ford Focus RS 2016

Ik moet even bekennen dat ik bij de aankondiging van Ford dat er een nieuwe Focus RS zou komen wel een rondje op mijn stoel stond te dansen. Ik kreeg meteen een flashback naar de vorige generatie Ford Focus RS die zo lekker reed dat ik hem eigenlijk niet wilde inleveren. Hot Hatches zijn dan ook heerlijk om te rijden. Is dat met de nieuwe Focus RS ook het geval?


Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016

Ford is in ieder geval weer terug gestapt naar de vierwielaandrijving. Ken Block heeft er ook zijn mening in gehad want er is door de engineers een echte drift modus in gekomen. Levensgevaarlijk op de openbare weg want de RS heeft wel even wat ruimte nodig om zich te zetten om tot een drift te komen. Nee, die functie hebben we maar overgeslagen en alleen op een groot open terrein geprobeerd. Leuk dat het erop zit, maar dat is het wel eigenlijk. Driften moet je aan echte achterwiel aangedreven auto’s overlaten. De Focus RS is een auto die zich juist de bochten door wil laten trekken door het AWD systeem van de RS. Direct na de versnellingsbak wordt de beschikbare power over de vier wielen verdeeld. Afhankelijk van de vraag kan er tot maximaal 70% van het koppel naar de achterwielen gestuurd worden. Overigens wordt er meer dan 100 keer per seconde gemeten waar het vermogen heen moet. Daarna wordt op beide assen het vermogen door het differentieel ook nog eens verdeeld over de twee wielen. Het komt het rijgedrag volledig ten goede, want een bocht doortrekken met dit systeem is alsof er ter plekke een rails voor je uitgelegd wordt. Moeten we er wel bij zeggen dat je ten alle tijden het gas er licht op moet houden in de bocht om bij de les te blijven. Gooien en smijten met de RS is dan ook nooit leuker geweest. Zeker omdat je uit de 2.3 liter Ecoboost motor ook nog eens meer dan voldoende vermogen hebt. 350 pk en 440 Nm zijn er altijd beschikbaar. In overboost functie stijgt het koppel even naar 470 Nm. Een leuke gimmick die ook aanwezig is, is de Launch control. Dat zien we niet vaak op een manuele versnellingsbak. Gas inhouden, koppeling los en gaan! In 4,7 seconden zit je dan op de 100 km/u, als je tenminste snel genoeg kunt schakelen. Heb je vervolgens alle ruimte om door te gaan dan is de koek op bij 266 km/u!

Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016

Ford heeft in ieder geval weer bewezen waar het goed in is, en dat is goede onderstellen maken. Gelukkig kun je de vering van de auto instellen want op de Sport stand is de auto keihard. Lekker voor op het circuit maar voor de openbare weg soms iets te hard. Het is alleen jammer dat Sport stand ook gelinkt zit aan de uitlaat. Deze geeft namelijk lekkere ploffen en klappen in de modus, en daar hebben we hem weer: “Ieder voordeel heeft zijn nadeel”. Sturen in de Focus RS staat garant voor plezier. Het maakt niet uit hoe gek je het wil maken met de RS. Scherpe bochten, lange doordraaiers of een mooi klaverblad. De RS wil dat je die bochten sportief aansnijdt en communiceert direct met je via het stuur. De voorwielen luisteren nauw naar elke stuurbeweging en dat is fijn, heel fijn. De Ford zal je nooit verrassen wanneer je naar de limiet gaat en zal dit goed aangeven zolang je, zoals we al zeiden, het gas er maar een klein beetje op houdt.

Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016

Vanaf 50.000 euro is het mogelijk de Focus RS aan te schaffen. Dat is een goede prijs voor de inhoud die je krijgt. Wat ons betreft had het interieur alleen iets minder plastic gemogen en iets meer luxe. Zo vinden we het dashboard dat volledig van plastic is echt niet kunnen op zo’n heerlijke sportauto als dit. Dat moet op zijn minst van leer kunnen zijn of alcantara. Dat is dan ook ons enige beklag over het interieur. Het stuur valt goed in de handen en het multimediasysteem werkt vlekkeloos met je telefoon en laat zich makkelijk bedienen. De stoelen zijn helemaal ideaal. Genoeg steun en elk hobbeltje voel je in je kont op de sport stand. Dat terwijl ze op de comfort stand goed aanvoelen! Ford weet wel degelijk hoe ze sportauto’s moeten maken, we zijn dan ook benieuwd naar de eerste testresultaten van de Ford GT van onze collega’s. Voor ons zal dat er waarschijnlijk niet in zitten!

Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016Gereden: Ford Focus RS 2016

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag