Gereden: BMW M2

Gereden: BMW M2

Eenmaal een druk op de startknop, vervolgens een dubbele druk op de knop voor de M-Performance uitlaat van de BMW M2. Volgens het labeltje dat aan de afstandsbediening zit is deze modus alleen geschikt voor op het circuit. Wat ons betreft niet en kunnen we deze stand ten allen tijden gebruiken. Tijd om koers te zetten richting de Hockenheimring.




Het mag duidelijk zijn, we zitten in de BMW M2 met verschillende M-Performance onderdelen. De leukste is misschien wel de uitlaat, maar de overige goodies maken het uiterlijk van de M2 een stuk dikker. Alleen die M-striping op de voor- en achterbumper zouden we achterwege laten, maar dat is een stuk persoonlijke smaak. We hebben de M2 een paar dagen tot onze beschikking en gaan daar eens goed gebruik van maken. Het circuit van Hockenheim staat tot onze beschikking alleen de weerberichten zijn niet zo goed. Het beloven kletsnatte dagen te worden. Dat blijkt ook nadat we na een heerlijke rit over de autobahn aankomen in het kleine dorpje Hockenheim. Waarschijnlijk is er alleen leven in dit dorp te vinden als er grote evenementen zoals de DTM en Formule 1 zijn.

Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2

De baan is zeiknat en dit zorgt natuurlijk dat de baan spekglad wordt. Het tempert in ieder geval ons enthousiasme waardoor we een stuk rustiger het circuit op gaan. Het is leuk spelen in de regen met de M2 en meteen maken we de vergelijking met de M3 E46 die hetzelfde rijgedrag vertoond. Precies en communicatief gaat de M2 met de instructies van de bestuurder om. Her en der horen we geluiden dat de M2 onderbemeten is met 370 pk. In onze ogen niet en is dit een perfecte auto om eens lekker mee te sturen zonder er een verrassing voor je is als je iets te vroeg op het gas gaat. Er hoeft toch niet altijd veel pk aanwezig te zijn om een auto tot een succes te maken? Immers is teveel pk soms ook weer niet goed. In de M2 denken wij dat de perfecte mix is gevonden. De rijbeleving ligt namelijk niet altijd bij het aantal pk’s, je zou het soms wel denken want dat is vaak het eerste waar over gesproken wordt. Ook de ophanging van de auto kan van enorme toevoeging zijn aan een auto. Dat is iets wat ze bij BMW M met de M2 perfect op orde hebben. De balans van de auto is gewoon heerlijk en dat voel je elk moment achter het stuur, zowel op een zeiknat circuit als op de openbare weg.

Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2

We zijn alweer even onderweg en over het interieur kunnen we kort en bondig zijn. Dat is zoals bij BMW altijd strak op orde. In dit geval is het carbon fiber pakket aangevinkt en hebben we ook een hoop alcantara aan boord waardoor de auto er ook van binnen sportief uitziet. Ga je voor een standaard interieur dan is dat soms een beetje karig. Na ons bezoek aan de Hockenheimring is het tijd om de om die andere ring in Duitsland te bezoeken. Daar zijn de betere stuurmanswegen te vinden en kunnen we ervaren hoe het is om de M2 op kortere bochtencombinaties te rijden. Al snel blijkt dat we ook die ervaring op onze buik kunnen schrijven want ook bij de Nürburgring zijn de weergoden ons niet gezind. Hoe gaan we dan die balans proberen? Wel, iets wat niet iedereen zal doen met een M2 is een lekkere drift neerleggen. De M2 is gewillig en laat zich gemakkelijk omzetten om vervolgens met precisie een bocht door te laten glijden. Ja, de M2 begint zich steeds meer te profileren als een fun car terwijl hij ook niet vervelend is tijdens langere ritten. Nee, die M2 gaat er wel komen en we snappen dat mensen hier enthousiast van worden!

Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2

De M2 die wij meekregen is voorzien van verschillende M-Performance onderdelen zoals we al eerder schreven. Aan de achterkant zien we een dikke diffuser die plaats biedt aan de M-Performance uitlaat met carbon fiber eindstukken. Werpen we een blik op de kofferbak dan zien we daar ook een carbon fiber spoiler. Op de sideskirts vinden we vleugeltjes van carbon fiber die waarschijnlijk ook nog eens dienst doen voor de aerodynamica. De vanaf prijs van de BMW M2 is €79.990 euro. Ga je een beetje los op de optielijst zit je al snel aan de €90.000. Een hoop geld voor een M2? Nee, want die glimlach op je gezicht als je weer eens een dagje lekker kan sturen over mooie wegen in deze auto is onbetaalbaar. En ons advies, laat die handbak lekker staan. Buiten dat het een stuk belasting scheelt is de automaat perfect en kan je er niet tegen op schakelen. Tenzij je heel eigenwijs bent en je je zelf wil kwellen bestel je de handbak.

Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2Gereden: BMW M2

Reacties op dit artikel