Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10

Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10

Het raceseizoen is inmiddels alweer in volle gang op de Nürburgring. De VLN rijders zijn zich aan het voorbereiden voor de 24 uurs race die volgende maand zal plaatsvinden en uiteraard zal Aston Martin daar ook meedoen met onder andere hun DB9 LM. Een auto die op deze raceserie is geïnspireerd is de Aston Martin V8 Vantage SP10. Een sportievere en gelimiteerde variant van de V8 Vantage waar voornamelijk alcantara de boventoon voert. Wij reden ermee rond het legendarische circuit. Een plek waar we graag komen.

De V8 Vantage is een al wat verouderd model en zal vervangen worden. Niet alleen de V8 Vantage zal vervangen worden. Het hele modellengamma van Aston Martin gaat op de schop en onlangs zagen we al de eerste tekenen van de DB11. De nieuwe designrichting van Aston Martin zien we nu al terug in de Lagonda en DB10 van James Bond. Als we dit gaan combineren met de V8 Vantage dan kan Aston Martin nog eens flinke stappen maken.

De V8 Vantage SP10 is eigenlijk niet meer dan een V8 Vantage met een aantal sportievere onderdelen en 10 pk meer. Zo zitten er aan de voorkant van de auto een aantal carbon fiber onderdelen en ook de kont heeft een iets grotere spoiler meegekregen. Het verschil tussen een normale Vantage en een SP10 merk je pas echt in het interieur. Het stuur is van alcantara in plaats van glad leder en ook de stoelen en dakhemel zijn van dit stofje voorzien. Het geeft de auto een racy uiterlijk en daar houden wij wel van.

Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10

Motorisch is er vrij weinig gewijzigd en dat maakt de V8 Vantage SP10 misschien wel de meest oninteressante limited edition ook. De V8 levert een nettte 436 pk 490 Nm aan koppel en sprint daarmee in 4,5 seconden naar de 100 km/u. Dit komt natuurlijk mede doordat de SP10 met een handbak is uitgevoerd. Dat is niet alleen niet de enige reden. De motor is een beetje lui en het duurt lang voordat deze op gang komt. Heb je eindelijk de vaart in de motor dan is het wel genieten. De typische sound laat zich door de bergen galmen en ook de snelheidsbeleving in de auto is enorm door de kleine voorruit en zijruitjes. Alles flitst voorbij en voor je het weet moet je met een dot tussengas terugschakelen, afremmen en je klaar maken voor de volgende bocht. Ondanks dat de motor voorin ligt kun je lekker met de SP10 gummen. Daar moeten we Aston Martin echt een klop voor op de schouder geven. De auto stuurt precies heen waar je wilt en zelfs op hogere snelheden kan je tot op enkele centimeters precies sturen. De balans in de auto is bijna perfect en daardoor kun je lekker spelen met de massa. De Aston Martin is geen auto die je zal verrassen als je een flinke pot aan het sturen bent. Daar is, zoals we al schreven, de motor iets te lui voor en zal hij niet zijn volledige vermogen direct voorhanden hebben. De Aston Martin zal je wakker moeten houden op wat hogere toeren en dat is dan ook meteen het gebied waar hij lekker en rauw klinkt.

Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10

Toch merk je dat de Aston Martin Vantage SP10 al iets verouderd is. Het multimediasysteem laat zich niet zo makkelijk bedienen als je zou willen, uiteraard is het nog de vraag of je muziek zou willen horen met zo’n heerlijk klinkende V8 maar we kunnen ons voorstellen dat je dat op een gegeven moment ook wel zat bent na een lange rit. Daarnaast is het schermpje van de navigatie ook niet echt meer van deze tijd en zijn de multimediamogelijkheden beperkt. Het zijn de nadelen die je voor lief neemt als je dit Engelse merk in huis neemt. Het instrumentarium daarentegen blijft nog altijd elegant en zal niet zo snel uit de tijd raken. De tegendraadse manier van opbouwen van de snelheid en toeren blijft fascinerend om te zien, er zijn slechts weinig fabrikanten die het op die manier doen. Een van de pluspunten van de Vantage zijn wel de voortreffelijke stoelen die een heerlijke steun bieden. Uiteraard kwamen we ook bij deze stoelen weer in de knoop met onze fotograaf die met passen en meten en een schoenlepel de auto in kon stappen.

Het was leuk om aan de V8 Vantage SP10 te mogen proeven in een gebied waar hij ontwikkeld en tot stand is gekomen. We hopen dat binnenkort mogen terugkomen om de Vantage GT12 te mogen proberen. De SP10 is namelijk al gaaf om te sturen, laat staan als daar nog verder aan gesleuteld is en dus nog verfijnder is.

Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10Gereden: Aston Martin V8 Vantage SP10

Fotografie door Christian Kalse

Reacties op dit artikel