Ferrari 288 GTO verkeert in goed gezelschap

  • Jaap
  • 29-08-2015 10:01
  • 877
  • 0

Ferrari 288 GTO verkeert in goed gezelschap

Een Ferrari 288 GTO in het bijzijn van een Lamborghini Miura SV. Tuurlijk, op de meest toonaangevende autotentoonstellingen van de wereld zoals bijvoorbeeld het Pebble Beach Concours d’Élegance kan je een aanblik als deze misschien verwachten. Op de openbare weg echter is het een absolute zeldzaamheid om een van deze twee bolides te zien, laat staan om beide in slagvolgorde te zien laveren door het drukke stadsverkeer van de 'urban jungle' die Londen heet. Soms komt echter alles bij elkaar in een spot. Dit is een van die keren.

Over de Lamborghini Miura hebben we het kort geleden nog gehad, dus zullen we vandaag de nadruk leggen op de 288 GTO. Door velen wordt de 288 GTO gezien als de eerste in de lijn van moderne Ferrari hypercars vanwege diens verwantschap aan de Ferrari F40, waarover later meer. Eerst leek dit ons een mooie gelegenheid om te laten zien wat zo'n 288 GTO allemaal kan als je je niet teveel zorgen maakt over catastrofale schade aan het mechaniek.



Het is een klein beetje dubbel om zo'n bijzondere auto op deze manier afgeragd te zien worden, maar eigenlijk is het veel toepasselijker dan je in eerste instantie zou denken. De 288 GTO was namelijk ontworpen als een FIA groep B racer, net als de auto's die toentertijd de rallysport domineerden zoals de Lancia Delta S4, de Audi Sport Quattro, de Peugeot 205 T16 en de Ford RS200 maar ook bijvoorbeeld de Ferrari 308 GTB Michelotto die met semi-fabrieksteun af en toe redelijk mee kon doen in de rally's.

Ferrari 288 GTO verkeert in goed gezelschap

De FIA krijgt van autosport liefhebbers nog wel eens kritiek vanwege de regels die ze stellen voor bijvoorbeeld de Formule 1, maar ze doen ook nog wel eens iets goed. Met uitzondering van de 308 hebben we de inmiddels door autoliefhebbers zeer geliefde straatversies van de bovengenoemde rally kanonnen maar dus ook de 288 GTO bijvoorbeeld te danken aan de homologatie eis die opgenomen was in het groep B reglement. Deze zorgde er voor dat alleen modellen waarvan ook minimaal 200 straatversies gemaakt waren konden voldoen aan het reglement.

Helaas werd de immens populaire Group B na vijf jaar alweer afgeschaft door de FIA naar aanleiding van een aantal nare ongelukken. Na 272 gebouwde 288 GTO's voor de openbare weg en vijf 288 GTO Evoluzione's die Ferrari gebruikte als prototypes voor wat de racevariant had moeten worden, werd het boek 288 GTO daarom in 1985 gesloten. Veel van de techniek zou gelukkig later nog wel gebruikt worden voor de F40, zoals de basis van de motor en sommige designkenmerken die al te zien zijn op de 288 GTO Evoluzione. Vandaar dus ook dat de auto geldt als de stamvader van de moderne Ferrari hypercars, hoewel het design van de straatversie veel dichter bij dat van de reguliere Ferrari's van die tijd zat dan dat van de latere F40, F50, de Enzo Ferrari en de LaFerrari.

Ferrari 288 GTO verkeert in goed gezelschap

In een aparte twist werd in 1986 toch nog even het stof van het gesloten boek afgeblazen en werd er zelfs nog een bijzondere extra pagina aan toegevoegd, Ferrari bouwde namelijk zomaar nog één extra 288 GTO. Deze was bestemd voor Nikki Lauda, de drievoudig wereldkampioen Formule 1 die twee van zijn kampioenschappen met Ferrari wist te behalen. Na het Formule 1 seizoen van 1985 waarin Nikki nog één GP won, namelijk de laatste Formule 1 GP op ons eigen Zandvoort, kreeg hij de auto naar verluid cadeau van Ferrari. Wij hebben wel eens slechtere cadeau's gehad…

Ferrari 288 GTO verkeert in goed gezelschap

Reacties op dit artikel